tirsdag den 5. april 2011

Bilens styretøj

De første 4 vinkler vi jeg vil forklar om, er de vinkler der har indflydelse på hjulenes stille i forhold til vejen.

De 4 vinkler hedder:CamberCasterSAI/KPIStyrerulleradius
Camber
Camber vinklen, er en linje som der dannes mellem hjulets midterlinie og lodret. Camber vinklen udmåles i grader og minutter, som kan måles med sporrapperater til styretøjet. 
Positiv camber er hvis hjullet hælder ud ad, for oven af hjullet.Negativ camber er hvis hjullet hælder ind ad, for oven af hjullet. 

Med positiv camber vil der opstå stort belastning på den inderste del af hjullejet. Positiv camber gør man for en letter styring, og mindre påvirkning fra vejen.

Hvis en bils camber vinkel, ikke er justeret rigtigt efter fabrikkens data, vil ydersiden af dækket/dækkene blive slidt. Ved en posetiv camber er det ydersiden af dækket der sliddes og ved negativ camber er det indersiden af dækket der vil blive slidt.

Camber vinklen skal være ens i begge sidder da der ellers vil opstå skævtræk.






Caster

Caster vinklen for man med en lodret linje og en lige linie gennem styrebolten eller fjeder benet i bilens længde retning. Caster vinklen gør at hjulene bliver trukket når man køre, i stedet for at blive skubbet under kørsel.
Eksempel: På en indkøbsvogn vil hjulene altid vende bagud når man køre frem af og hjulene køre altid stabilt.
En harly har en stor caster vinkel på grund af den lange forgaffel. For hjulet på en harly vil altid gå tilbage til lige udstilling.  
Kpi vinklens kræfter frembringer styrestabilitet som søger for at hjulene ikke vil søge tilbage til midterstilling.  
Caster er positiv når linjen fra styrbolten hælder bag over (modbagenden af bil) og negativ når styrbolt linjen hælder forover (mod forenden af bil).
Positiv caster er normalt altid på baghjulstrukne biler. Den gør at forhjulene får selv opretning og retningstabilitet under kørsel os selv om man bremser hårdt eller accelererer kraftigt.
Negativ caster ser man oftest på forhjulstrukne biler. Den vinkel giver også retningsstabilitet og selvopretning under acceleration, men giver ustabil styringen ved hår opbremsning.
Hvis den positive caster vinkel bliver for stor giver den kraftig selvopretning, men man kommer til at mærke side vinden meget nemt i bilen, rattet og bilen bliver tung at styrer.
Grunden til alle biler ikke er lige sidevindfølsom og håre i styringen, er fordi at casteren er forskellig fra bil til bil.









K.P.I

KPI dannes mellem lodret og en linje gennem styrebolten eller fjederbenet i bilens længderetning. KPI måles os i grader og minutter. KPI er med til at formindske stød fra vejen og selvopretning. Men det er kun når man køre i skarpe kurver KPI hjælper til med selvopretning. Dette skyldes at KPI for bilen til at hæve sig når man drejer på rettet også vil bilens vægt forsøg at presse hjulene op i lige ud stilling. KPI vinklen virker kun når hjulene er drejet.
KPI og camber er tilsammen den kombinerede vinkel.
Eks: Hvis KPI er 25 grader og camberen 5 grader er den komponeret vinkel 30 grader.
Hvis hjulophænget bliver belastet vil camber vinklen forandre sig, hvis fjederen bliver presset sammen vil camber vinklen blive mindre og KPI vil blive det støre som camber vinkel bliver mindre. Ved aflastning af fjederen vil KPI blive mindre og camberen blive det stører som KPI bliver mindre.


Styrerulleradius

Styrerulleradiusen er afstanden mellem hjulets anlægsflade mod vejbanen og en forlængelse af styreboltens centerlinie.
Negativ styrerulleradius ser man ofte på vw, audi og mercedes.
Positiv styrerulleradius ser man på langt de fleste biler.
Styrerulleradiusen drejer sig om tre ting, camber, KPI og indpresningsdybden på fælgen. Disse tre ting har indflydelse på styrerulleradiusen og køreegenskaber for bilen.
Negativ styrerulleradius blev først set på Audi da de lavede diagonalt forbundne bremserør. Den negative styrerulleradius gør så bilen bliver ved med at køre lige ud selv om bilen kun bremser i den ene side, en bil vil ellers altid trække til den ene side hvis kun der bliver bremset i den ene side.
Styrerulleradiusen kan ændres ved at ligge justerskiver mellem hjulnav og fælge eller ved at sete nogen brede fælge på.
Positiv styrerulleradius giver en let hævning af forvognen ved drejning af for hjulene og når rettet slippes vil bilens vægt presse hjulene tilbage i lige ud stillingen. 

2 kommentarer:

  1. Hej Min Mercedes 190D kan ikke "rette op" efter drejning. Min mekaniker kan ikke finde ud af det. Jeg har selv hørt noget med en "hjælpestyrestang"? Hvem kan fortælle mig lidt mere og hvor denne stang sidder og hvordan den ser ud ? På Forhånd tak ! Mvh Carsten

    SvarSlet
  2. Din caster vinkel er for kraftig styretøjet ligger ligesom for langt bagover.
    Et godt tip er at se hvordan hjulene opfører sig på en lignende model.
    Jeg gjorde det på mon at jeg satte alle til 0 "grader" og så startede jeg fra en ende af.
    Justerede castor, så camber og så toe-in. Og det hjalp. Den har ikke slidt dæk særligt skævt siden!
    Det er værd at bemærke at bagenden har nogle af de samme vinkler for at gøre den stabil ved forskellige belastninger. En peugeot 406 stationcar er det nemt at se på bagenden hvordan de influere på hjulstillingen. Tom med chauffør og så med alt fra 2 til 12 sække cement i bagagerummet for at tynge ned. Ellers undersøg om ikke der er en dækmand eller sådan i nærheden, kør ned og få en god snak og så ellers få lavet en komplet 4-hjuls udmåling.
    Hvad de færreste husker er at få justeret indervognen hvis der sættes "Alufælge" og/eller sporvidde-forøgeere på. Sidstnævnte er ulovlige som udgangsåunkt

    SvarSlet